Matematika A3, Valószínűségszámítás építőmérnök hallgatóknak

2015-16   2. félév, 2016 tavasz


Hivatalos adatok

Képletgyűjtemény vizsgára
melyet le lehet tölteni, kinyomtatni és a vizsgán lehet használni

-------------------------------------------------------------------------------------------------
A tananyag Valószínűségszámításból:
          A valószínűségszámítás fogalmai
       Feladatok

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Kirsch Norbert honlapja
ahol az előadásról video felvételek,
Norbi gyakorlatain készült táblák fényképei,
a gyakorlatokon vett példák,
stb is elérhetőek

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Mala József (szerdai) gyakorlatainak feladatai:

1_gyak_feladatai.pdf
2_gyak_feladatai.pdf
3_gyak_feladatai.pdf
4_gyak_feladatai.pdf
5_gyak_feladatai.pdf
6_gyak_feladatai.pdf
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Előadások:
----------------------------
Viedó felvételek az előadásokról
----------------------------
1. előadás - 2016-02-16:
2016-02-16___01_dobokocka.xlsx
2016-02-16___02_eloszlas.xlsx
2016-02-16___03_binomialis_eloszlas.xlsx
2016-02-16___04_gyerekek_es_nagyszulok.xlsx

Gyakorló feladatok az előadás anyagához:
1. Öt szabályos érmével dobunk:
     a) Ha mind az öt érmét megfigyeljük, 32 lehetőség van. Sorolja fel őket!
     b) X = a dobott fejek száma.
Adja meg X eloszlását!
     c) Y =
a dobott írások száma. Adja meg Y eloszlását!
    
d) Adja meg (X,Y) eloszlását!
2. 62 diák mindegyike  a többitől függetlenül 0,6 valószínűséggel megy el az A3 előadásra.
   
a) Mi a valószínűsége annak, hogy az előadáson a megjelentek száma 30-nál nagyobb?
    b) Mi a valószínűsége annak, hogy az előadáson a megjelentek száma 30-nál nagyobb, de 40-nél kisebb?

    c) Mi a valószínűsége annak, hogy az előadáson a megjelentek száma olyan páros szám,
        ami 30-nál nagyobb, de 40-nél kisebb?

3. A  
2016-02-16___04_gyerekek_es_nagyszulok.xlsx    fájlhoz kapcsolódóan
    legyen  X = a gyerekek száma, Y = a nagyszülők száma.
    a) Mi a valószínűsége annak, hogy  X = 2 ?
    b) Mi a valószínűsége annak, hogy  Y = 2 ?
    c) Mi a valószínűsége annak, hogy  X = Y ?
    d) Mi a valószínűsége annak, hogy  X < Y ?
    e) Mi a valószínűsége annak, hogy  X > Y ?
       JÓ TANULÁST, JÓ SZÓRAKOZÁST!
----------------------------
2. előadás - 2016-02-23:
2016-02-23___01_RND.xlsx
2016-02-23___02_RND_Negyzete.xlsx
2016-02-23___03_RND_Negyzetgyoke.xlsx
2016-02-23___04_RND_linearis_transzformaltja.xlsx
2016-02-23___05_Buffon_50_Experiments.xls
2016-02-23___06_Buffon.xls

Gyakorló feladatok az előadás anyagához:
1. Reggel busszal és metróval jövök az egyetemre.
   Ezekre járművekre a várakozási időim egymástól függetlenek, és külön-külön egyeneltes eloszlásúak 0 és 10, illetve 0 és 5 perc között.
   Mi a valószínűsége annak, hogy
      a) a metróra többet kell várnom, mint a buszra?
      b) az összes várakozási időm több mint 12 perc?
      c) a várakozási időim együtt több mint x percet tesznek ki? (Válaszként adjon képletet x-szel!)
      d) a metróra több mint 3 percet kell várnom, feltéve, hogy a buszra kevesebb mint 1,5 percet várok?
      e) 
az összes várakozási időm több mint 12 perc, feltéve, hogy a metróra többet kell várnom, mint a buszra?
2. Tegyük fel, hogy márciusi napokon Budapesten 0,4, Tokioban
0,7, Londonban 0,8 valószínűséggel esik az eső - egymástól függetlenül.
    Mi a valószínűsége annak, hogy egy márciusi napon eme városok közül
      a)  mindhárom városban esik az eső?
      b) egyik városban sem esik az eső?
      c) pontosan 1 városban sem esik az eső?
      d)
pontosan 2 városban sem esik az eső?
      e)
mindhárom városban esik az eső, feltéve hogy legálább az egyikben esik az eső?
----------------------------
3. előadás - 2016-01-01:
2016-03-01___01_FIATAL_HAZASPAROK_GYERERKEI__printeleshez.xlsx
2016-03-01___01_FIATAL_HAZASPAROK_GYERERKEI__Varhato_ertek__Szoras.xlsx
2016-03-01___02_Szoras.xlsx
----------------------------
4. előadás - 2016-01-08:
2016-03-08___01_RAND.xlsx
2016-03-08___02_RAND_gyoke.xlsx
2016-03-08___03_RAND_negyzete.xlsx
2016-03-08___04_RAND_szorozva_RAND.xlsx
2016-03-08___05_arkusz_szinusz_eloszlas.xlsx
2016-03-08___06_st_normalis_valvalt_szim.xlsx
2016-03-08___07_st_normalis_eloszlasfv.xlsx
2016-03-08___07_st_normalis_surusegfv.xlsx
2016-03-08___08_mu_sigma_par_normalis_eloszlas.xlsx
2016-03-08___09_normalis_eloszlas_szim.xlsx
2016-03-08___10_feladat_mo.xlsx
----------------------------
5. előadás - 2016-01-22:
2016-03-22___01_Binomialis_eloszlas---Normalis_eloszlas.xls
2016-03-22___02_Konvolúció_GYEREKEK_SZAMA.xls
2016-03-22___03_Varhato_ertek_osszegzesi_szabalya.xlsx
2016-03-22___04_Variancia_osszegzesi_szabalya.xlsx
2016-03-22___05_Negyzetgyok-szabaly_az_atlag_szorasara.xlsx
2016-03-22___06_Pelda.xlsx
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Zh: március 29., kedd az előadás idejében a K234 -es teremben.
Gyülekezés, ültetés, stb 10:15-től, az érdemi munka 10:30-kor kezdődik.
Tiszta munkaidő: 45 perc
A zh-n 3 példa és 1 "elméleti kérdés" lesz.
A zh megírásánál képleltgyűjteményre nincs szükség, ezért képletgyűjtemény nem használható.
Kidolgozott példák a 
A valószínűségszámítás fogalmai -ban és a gyakorlatok anyagában találhatók.
Mala József (szerdai) gyakorlatainak feladatai fentebbi linkeken vannak.
Kirsch Norbert (hétfői) gyakorlatainak feladatai
itt találhatók.
Az "elméleti kérdések" a tanult fogalmakra kérdeznek rá.
E
lméleti kérdésre két példa:
1. Ha X jelöli a kedvenc poharam élettartamát (években mérve),
és F(x) jelöli X eloszlásfüggvényét, akkor mit jelent F(5.3) ?
2. Ha X exponenciális eloszlást követ 0.4 paraméterrel,
és X -re sok kísérltete végzünk, akkor a kísérleti eredményeknek
kb. mennyi lesz az átlaga?
Válaszok:
1.
F(5.3) annak a valószínűségét jelenti, hogy az élettartam kisebb, mint 5.3 év.
2. A
kísérleti eredmények átlaga közelítőleg a várható értékkel egyenlő,
ami  - exponenciális eloszlás esetén - a paraméter reciprokával, azaz 2.5 -del egyenlő.
 -------------------------------------------------------------------------------------------------
Pótzh:
A 14. héten szerdán (május 18.) 16-18, K234,

Valszám: 16:00, Diff.egy.:17:00
mindkét
zh pótolható, az új eredmény felülírja a régit
----------
A vizsgán 9 példa lesz:
     4 val.szám. (4x10=40 pont)
     3 diff.egy. - a 2. zh előtti anyagból (3x10=30 pont)
     2 diff.egy.  - a 2. zh utáni anyagból (2x10=20 pont - ebből 30%, azaz 6 pont szükséges a sikerhez!)
További tudivalók: 
Hivatalos adatok

ppzh eredmények:

  ppzh1 ppzh2
BFRALV 5  
E4VWBK 2  
GQDP2D   17
IJPQPX   9
M33TDJ 16  
MH0ZBQ 11  
V6QDZC 16  
Y5OQEH 16  
ZD47ZD   16

Félév végi eredmények:
FÉLÉV_VÉGE

-------------------

Konzultációk:

Május 30. (hétfő), H46:  16.30-18.00: Gerényi Attila

Június 6. (hétfő), H67: 16.30-18.00: Gerényi Attila

Június 20. (hétfő), H67: 16.30-18.00: Gerényi Attila                                      

Június 27. (hétfő), H67: 16.30-18.00: Kói Tamás

---------------------------------------