A program indításakor egy kocka jelenik meg elölnézetben és felülnézetben a Monge-féle képsíkrendszerben elhelyezve. Ez az aktuális modell. A kompozíció kezdetben üres.
Az alábbi példán csonkagúla és hasáb áthatásának szerkesztését mutatjuk meg.
Az aktuális modellt az xy síkon álló csonkagúlaként definiáljuk.
A meghatározó adatok beírása után nyomjuk meg a "def" gombot!
Az oldallapok száma 2 és 50 között lehet. 2 oldal megadásakor egy trapézlemez (tengelymetszet) keletkezik. A sugarak a két szabályos sokszög alakú véglapok köré írt körök sugarait ( > 0.2) jelentik.
A magasság >= 0. Magasság=0 esetén szabályos sokszög keletkezik a nagyobbik sugárral adott körbe írva.
A szín lehet sárga (1), piros (2) vagy átlátszó kék (3).
A példánkban a csonkagúla 4 oldalú, a sugarak 7 és 3, a magasság 10 egységnyi.
Ha beírtuk az adatokat, nyomjuk meg a "def" gombot! Ezzel a definíció paranccsal felülírjuk az aktuális modellt.
Adjuk hozzá az aktuális modellt a kompozícióhoz ("merge" gomb)!
A második test egy hasáb, amelynek 4 oldala van, a sugarak hossza 4, a magassága 25 és a színe sárga.
A hasábot a következő parancsokkal transzformáltuk.
A forgatás a kiválasztott koordinátatengely körül, az eltolás és nyújtás a kiválasztott koordinátatengely irányában történik. Ezek a transzformációk, továbbá a "merge" és "clear" parancsok csak az aktuális modellen hatnak, a kompozíción nem!
Forgassuk el a hasábot az y tengely körül az "r-" gombbal, majd a z tengely körül is az "r+" gombbal. Utána toljuk el z irányában az "m+" gombbal, y irányában az "m-" gombbal, végül x irányban az "m+" gombbal.
Az aktuális modellnek és a kompozíciónak a metszésvonalát az aktuális modell felületén látjuk.
Ha az aktuális modell megfelelő helyzetbe került, adjuk hozzá a kompozícióhoz ("merge"), amelynek összesen legfeljebb 600 csúcsa lehet.
Az aktuális modell a "clear" paranccsal törölhető, magától nem tűnik el.
Ha átváltunk a rajzoló "draw" módról a festő "paint" módra, a kompozíció szines elölnézetét fogjuk látni. Az aktuális modell itt nem látszik akkor sem, ha nem töröltük le. Ha elfelejtettük hozzáragasztani a kompozícióhoz, itt is megtehetjük a "merge" paranccsal.
A fenti ábrán a kompozíciót nem a kiindulási elöl- és felülnézetben látjuk.
A vetítési irány jobbra/balra és fel/le forgatható, miközben a modellnek a koordinátarendszerben elfoglalt helyzete nem változik meg. A vetület a képernyőn a "^" és "v" gombokkal fel és le, a "<" és ">" gombokkal pedig jobbra és balra eltolható. A vetület méretét a "+" és "-" gombokkal növelhetjük és csökkenthetjük.
Mindezek a képtranszformációk az összes vetületre vonatkoznak: az aktuális és az összetett modell vetületére.
A "mode" menüben választhatjuk a "centr" centrális vetítést is, ha van piros-zöld szemüvegünk.
A "write" parancs appletben nem működik. A java program .obj és .wrl fájlokat készít a kompozícióból, amelyeket a javaview és az euler3d programok beolvasnak (letölthetők a www.javaview.de, ill. www.euler3d.hu weboldalakról).
A kompozíció a "new comp" paranccsal törlődik.
További szerkesztésekhez térjünk vissza a "paint" módból a rajzoló módba ("draw"), és szerkesszük meg kúp síkmetszetét.
Jó tanulást és jó szórakozást!
2008. febr. 5.
Nagyné Szilvási Márta (M. Szilvási-Nagy)