Főoldal


Az idézet Gordon R. Dixon Black Charlie című, 1954-ben megjelent tudományos-fantasztikus novellájából származik. Az írás egy műkereskedőről és egy állatról (állatszerű lényről), meg a művészetről szól. Az állatszerű lény, Black Charlie szobrokat alkot, amelyek azonban a műkereskedőnek először értéktelen vacakoknak, pusztán megrágott köveknek tűnnek; később meglátja Black Charlieban a művészt, a szobrokban a műalkotást.
  A novella szép példa arra, amit Asimov mondott, hogy a science fiction nem műfaji gettó. A science fiction nem olcsó ponyvaműfaj (mégha nagy része, hasonlóan az irodalom többi részéhez, értéktelen is), amely bezárta magát az időutazás és a földönkívüli lények világába. Éppen ellenkezőleg, miután nem köti a valósághoz való merev ragaszkodás, szabadabban késztethet asszociációkra, szellemi szabadságban korlátozott időkben is észrevehető kötöttségek nélkül szólhat. A minőségi science fiction témájában éppen úgy aktuális, vagy pedig általános érvényű gondolatokkal játszik
, mint az irodalom többi ága. Olvashatunk science fictiont a környezetszennyezésről, globális felmelegedésről, Isten létezéséről és mibenlétéről, az öregedésről, a magányról, szerelemről, hatalomról, diktatúráról, fogyasztói társadalomról, ünnepről - számtalan sok mindenről.
  Maga az idézet a történész számára is érdekes lehet. A történész, a legújabb időket nem számítva, olyan korokat kíván megérteni, megismerni, amelyeknek élő tanúi már nincsenek. Csak az egykor élt emberek által létrehozott szellemi és anyagi termékek tanulmányozásával igyekezhet rekonstruálni azt, ami történhetett. Legjobb esetben talán megtörténhet a csoda, hogy nemcsak megértjük, megismerjük, de egy pillanatra át is élhetjük az időt, amelyben szellemileg mozgunk: "képzeleted hirtelen átlép kőzeten és időn..., és akkor már nem azt a poros valamit látod..., hanem amit az az ember látott az alkotás pillanatában."